Actueel

Column: Waar praten we over?

di 12 mrt 2013

Om de mensheid voor uitsterving te behoeden is het nodig dat voortdurend mannen en vrouwen met elkaar……. Tja, en dan? Hoe vul je dat nu in? ‘Gemeenschap hebben’; is dat je juiste uitdrukking? Maar hoe moeten we dan ‘ getrouwd zijn in ‘gemeenschap’ van goederen verstaan? ‘Coitus’ dan? Dat woord dient meestal ook uitgelegd te worden als iets anders dan een ontsteking?

Van Kooten en de Bie spreken in 1977 tijdens hun dialoog in de show ‘Hengstenbal’ over termen als ‘ketsen’, ‘kieren’, ‘wippen’, ‘van bil gaan’, ‘soppen’, ‘de oudste beweging ter wereld’, ‘flensen’, ‘palen’, ‘van wippenstein’, ‘pompen’, ‘een punt zetten’, ‘pruimen op sap zetten’, ‘fleppen’, ‘bonken’, ‘kunstbiljarten’, ‘knarren’,  ‘roompotje peilen’ en ‘ in de suikerpot roeren’  als gevolg van ‘verantwoord eten en goed kauwen’.

In 1977 was dit een zeer revolutionair stukje cabaret op grond van de gedachte dat seks hierbij op een ludieke manier maar zeer herkenbaar bespreekbaar werd gemaakt. Bespreekbaar in veel termen om vooral ‘het woord’ niet te hoeven noemen. Om de een of andere reden werd (en wordt) het woord ‘neuken’ vermeden. Waarom? Anno 2012 wordt , bijvoorbeeld, in het programma ‘Spuiten en Slikken’ van BNN, het woord neuken uit volle borst en onbeschaamd genoemd in situaties waarin ‘de geslachtsdaad’ een duidelijke rol heeft. De vrijheid van meningsuiting krijgt hierdoor een wat rebels imago omdat ‘de vergrijzer’ enigszins moeite heeft met de losbandigheid waarmee seks en seksualiteit ten tonele worden gedragen. De ‘grijze’ heeft dan weliswaar het tijdsbeeld van ‘Love is all’ , ‘Vrije seks’ en ‘Flower Power’ doorleefd maar kennelijk worden vele grijze oortjes nog rood wanneer seks openlijk wordt besproken in niets verhullende bewoordingen.

Maar is er wel sprake van een bepaalde preutsheid bij de vergrijzer? En hoe zit dat bij de jeugd? Praten zij werkelijk vrij over seks of doen ze net alsof? Wat voor gevoel krijgen zij bij de term ‘neuken’? Is het een gevoel van schaamte, van afgrijzen, van opwinding of van plezier? Heeft het ‘chicky scoren’ niet een veel banalere  betekenis wanneer we daar de, door die doelgroep zeker zo vaak gebruikte, term ‘respect’ bij betrekken? Welke termen bezigen zij als alternatief voor ‘coitus’ en wat voor persoonlijke waarden zijn daaraan verbonden? Wat zijn de verschillen in beleving op momenten dat alles goed gaat ten opzichte van de situatie waarin seks als een fysiek-mentaal obstakel wordt ervaren? Hoe uit zich, vandaag de dag, de frustratie van de Bie over zijn ‘slappe was’ ten opzichte van het haantjesgedrag van van Kooten die met een goedgericht schot , “….een volwassen vent , zo van z’n brommer spuit!.......?

Waar praten we over? Wat is bespreekbaar en wat valt nog steeds binnen de taboesfeer wanneer seks en seksualiteit het onderwerp van gesprek wordt? Moet ‘seks’ een probleem zijn alvorens het ‘legaal’ kan worden besproken of zijn we ook in staat om het te beschouwen als instrument voor fysiek-mentale balans in het leven op basis van het vrijmaken van endorfine, dopamine en phenylalanine, voor, tijdens en na het vrijen? En ALS we er al over praten; wat maakt ‘neuken’ dan zo’n ordinair woord? Ligt de oorsprong daarvan in de connotatie ‘kezen’ wat is afgeleid van ‘kees’ als ‘tabakspruim’ met de associatie naar ‘pruim’ voor ‘kut’ in relatie tot het harige van pruimtabak? Hoe discriminerend is dat naar de vrouw? Het woord ‘keesen’ stampt volgens het Van Dale Etymologisch Woordenboek uit 1599 en staat daar voor ‘overspel doen’. Heeft het vulgaire daar zijn oorsprong? Elke religie predikt: “ Gaat heen en vermenigvuldig u!” terwijl het merendeel aan geestelijke leiders tegelijkertijd de grootste moraalridders zijn. ‘Neuken’ mag niet maar ‘de coitus’ is het draagvlak voor de continuering van de mensheid. De vrouw in de boerka moet alles bedekken en in Somalie worden vrouwen nog steeds besneden om het genieten en gevoelens van opwinding te elimineren. Alsof de natuur het fout heeft door de mens die kwaliteiten in beleving de geven. En dat terwijl haar man vaak meerdere vrouwen mag beminnen. Seks kent dus ook vulgaire vormen van culturele hypocrisie.
Laten we daar eens over praten.

Frans van der Gouw is redacteur van Counselling Magazine en heeft een eigen adviesbureau voor coaching en management development. Hij won in 2010 de Nobco thesisprijs met zijn publicatie ‘Coaching versus Counselling’ en heeft diverse artikelen geschreven over dit onderwerp. www.vandergouwdevelopment.nl