Actueel

Meer aandacht voor de persoon en minder aandacht voor de stoornis

di 10 nov 2020

Hoe kunnen we de zorg voor álle cliënten verbeteren? En welke middelen kunnen we daarvoor inzetten? Het beantwoorden van deze vragen vraagt om wetenschappelijke kennis. Daarom heeft de federatie P3NL het afgelopen jaar gewerkt aan een kennisagenda. De kennisagenda is bedoeld als input voor wetenschappelijk onderzoek, om de geestelijke gezondheidszorg op een systematische en onderbouwde wijze te verbeteren. Dit meldt P3NL, de belangenorganisatie voor psychologen, psychotherapeuten en pedagogen.

De kennisagenda geeft een overzicht van 10 belangrijke kwesties (hiaten) die in de psychologische en pedagogische hulpverlening spelen en waar onderzoek naar nodig is, zodat de zorg kan verbeteren en ook grotere groepen mensen geholpen kunnen worden bij het participeren op een zinvolle wijze in de maatschappij. Bekijk hier de Kennisagenda met de 10 hiaten.

Middelen voor onderzoek prioriteren
Subsidiegevers kunnen de kennisagenda gebruiken om subsidieprogramma’s te formuleren en middelen voor onderzoek te prioriteren. Daarnaast kan de agenda als basis dienen voor het uitwerken van onderzoeksvoorstellen. Overkoepelend wil P3NL de subsidiekalender op structurele basis monitoren en relevante calls onder de aandacht brengen bij haar lidverenigingen en onderzoekers. Het uiteindelijke doel is dat de zorg verbetert, doordat de kennis uit onderzoek wordt gebruikt in de behandelingen. (bron: Nationale Zorggids)



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:

Wilma Smith - maandag 16 november 2020

Als het gaat om de persoon zelf meer aandacht te geven, zou je het de mensen zelf dan niet eens kunnen vragen? Dat mis ik in de "kennishiaten" die genoemd worden. En als coach heb ik al meerdere malen clienten gehad die bij de GGZ niet of te weinig geholpen werden, maar in wat dieper gaande coachgesprekken wel. Hoe kan dat dan?