Actueel

Ouders van delinquente jongeren hebben baat bij nieuwe aanpak

ma 10 dec 2012

Ouders van delinquente jongeren die hun kinderen weer op het rechte pad willen krijgen, moeten vooral veel met hen praten. Nieuw interactief materiaal helpt hulpverleners om de ouders hierin beter te trainen. Het materiaal is met een subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) ontwikkeld door de Universiteit Utrecht en het expertisecentrum voor jeugd, samenleving en ontwikkeling (JSO).

De nieuwe cursuselementen worden opgenomen in het bestaande opvoedprogramma ‘Ouders van tegendraadse jeugd’. Dit is een training voor ouders van delinquente jongeren en jongeren die het verkeerde pad op dreigen te gaan, waar onder meer Bureaus Jeugdzorg gebruik van maken. Vooral minder communicatief vaardige ouders en ouders die moeite hebben met de Nederlandse taal blijken de inzichten uit deze cursus nu niet goed op te pakken. Zij hebben baat bij meer interactieve werkvormen, vertelt projectleider Marieke Zonnenberg van de Universiteit Utrecht en Bureau Jeugdzorg Utrecht.

Computeranimatie
‘We gaan nu bijvoorbeeld werken met computeranimaties waarin opvoedsituaties worden geschetst. Hoe reageer je als ouders op een winkeldiefstal? Ouders kunnen drie verschillende reacties kiezen en zien daarna wat het gevolg van deze reactie is voor het kind. Tijdens het testen van het materiaal bleek dat ouders de informatie die we zo willen overdragen, goed oppakken’, aldus Zonnenberg.

Uit zichzelf praten
De ouders leren onder meer dat zij vooral moeten proberen hun kind uit zichzelf te laten praten. Extra veel controle uitoefenen of informatie opeisen, kan namelijk een averechts effect hebben. Dit is aangetoond door Loes Keijsers, onderzoekster bij de Onderzoeksgroep Adolescentie van de Universiteit Utrecht, die ook meewerkte aan het ontwikkelen van het nieuwe materiaal. 
Keijsers: ‘Uit mijn promotieonderzoek blijkt dat ouders die ervoor zorgen dat hun kinderen spontaan dingen vertellen en weinig geheim houden, bijdragen aan minder strafbaar gedrag. Door deze nieuwe wetenschappelijke inzichten te vertalen naar praktische materialen voor het opvoedprogramma, kunnen we ouders nog beter helpen om verdere escalatie van het probleemgedrag van hun kinderen te voorkomen.’

MeerWaarde
Keijsers nam het initiatief voor het ontwikkelen van het materiaal door de subsidie MeerWaarde aan te vragen bij NWO. MeerWaarde is bedoeld voor wetenschappers die de resultaten van hun onderzoek bruikbaar willen maken voor toepassing in de praktijk.
Het nieuwe materiaal is dinsdag 23 oktober gepresenteerd bij de onderzoeksgroep Adolescentie van de Universiteit Utrecht, waar zowel Keijsers als Zonnenberg werken. Het is vanaf november beschikbaar voor hulpverleners die met het programma ‘Ouders van tegendraadse jeugd’ werken.

Jeugd en identiteit
Het onderzoek van Keijsers en van Zonnenberg sluit nauw aan bij een van de vier strategische thema’s van de Universiteit Utrecht: Jeugd en Identiteit. De Universiteit Utrecht heeft een reputatie in onderzoek en onderwijs op het gebied van jeugd en samenleving. Typisch Utrechts is dat deze onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken worden bekeken, bijvoorbeeld vanuit de sociale, gedrags- en neurowetenschappen en de geesteswetenschappen. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van jongeren in een sterk veranderende, mondiale samenleving.