Recensies Counselling Magazine juni 2014 (deel 1)

ma 23 jun 2014

Broers- en zussenboek: voor & door brussen met een bijzondere broer of zus
Anjet van Dijken. LannooCampus, 2013. ISBN 978 94 014 0884 4

Wat een leuk, uniek, mooi vormgegeven en waardevol boek, vol met verhalen, tekeningen, schetsjes, foto’s en strips; een boek om in te bladeren, te lezen, iets op te zoeken, weg te leggen en later weer op te pakken. De schrijfster is freelance journalist Anjet van Dijken (1976) en kreeg tijdens haar rechtenstudie onverwacht de zorg over haar blinde, verstandelijk gehandicapte broer. Ze schreef dit boek vanwege een persoonlijk gemis aan ervaringsverhalen en informatie. Zij is tevens initiatiefnemer van verscheidene online brussenplatforms.
Broers en zussen van kinderen met een beperking hebben het vaak niet gemakkelijk. Voor het eerst is er nu een Nederlandstalig, wetenschappelijk onderbouwd boek, waarin zij een keer alle aandacht krijgen, en niet alleen hun broer of zus. 36 kinderen en volwassenen tussen de 6 en 69 jaar geven een kijkje in hun leven met een broer of zus met een handicap, ziekte en/of stoornis zoals oa de bekende Nederlander Barry Atsma. Het boek is opgebouwd rond negen thema’s, bijvoorbeeld: “Samen dingen doen”, “Omgaan met zijn/haar andere gedrag”, “weten bij wie je terecht kunt” , "bezorgd zijn om je broer of zus” De thema’s worden toegelicht met een levensverhaal van verschillende mensen van verschillende leeftijden met een brus met een chronische ziekte, handicap of ontwikkelingsstoornis . Vervolgens  worden ervaringen en reacties weergegeven van kinderen van 6 t/m 12 jaar : “The Skypers” en van jongeren van 13 t/m 26 jaar: “De Ontbijtclub“. De reacties van de Skypers zijn verzameld middels interviews via skype.  De reacties van de Ontbijtclub zijn verzameld via de gelijknamige Facebookgroep.
Ik ben werkzaam als systeemtherapeut binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie. Er is nog steeds te weinig aandacht voor wat het betekent om familie van iemand met een psychiatrische stoornis, handicap of chronische ziekte te zijn. Gelukkig zijn er inderdaad initiatieven voor 'brusgroepen' en 'brusplatforms', maar mijn ervaring is dat we “in de regio” nogal een “nee”moeten verkopen op de vraag of er uitleg en ondersteuning is voor broertjes en zusjes.  Dit boek vol eerlijke verhalen en reacties zijn herkenbaar en steunend, zonder te problematiseren of moralistische te zijn. Het is mooi om van hen zelf te horen hoe het is om een broer of zus van ... te zijn, want lastig is het soms wel! Het boek kan gebruikt worden door jongeren zelf maar is ook bruikbaar voor professionals in de (jeugd)hulpverlening.

Janny van Es, systeemtherapeut

De waarheid en niets dan de waarheid over je ouders (waarom ze willen dat je groenten eet en nog heel veel meer)
 Françoize Boucher. Lannoo,  2013. ISBN 978 94 014 1407 4

Een bijzonder kleurrijk, bijna fluorescerend boekje geschreven voor kinderen, maar zeker ook voor hun ouders. Bij het openslaan tref je meteen de grappige deurhanger met de tekst: “ 100% verboden voor ouders “ en aan de andere kant: “ ouders welkom, behalve als jullie bozig zijn ”. Het begint bij het begin: “om jou te maken zijn je ouders dus gaan vrijen, en nee… dit is niet smerig!” Kleine, zeer toegankelijk stukjes tekst over hoe kinderen hun ouders ervaren karakteriseert dit werk. Deze oneliners verhalen over de meest voorkomende opvoedkundige standpunten, zoals goede manieren en persoonlijke hygiëne en geven je ook nog zeer bruikbare tips! Dit alles is gecomplementeerd met een fikse dosis humor.
Buitengewoon geestig geschreven met veel dikgedrukte letters en komische, kinderlijke illustraties. Dit lees je in een mum van tijd uit, maar daarna kun je het gerust nog een paar keer herlezen. Het is allemaal zó ongelofelijk herkenbaar; een absolute must voor iedere tiener! Ik heb er van genoten!

Marjan van Druenen

De digitale afgrond: hoe de huidige sociale online revolutie ons langzamer en hulpelozer maakt
Andrew Keen. J.M. Meulenhoff, 2012. ISBN 978 90 290 8621 9

Andrew Keen heeft het boek geschreven om ons te waarschuwen tegen de digitale revolutie. In de loop der jaren is hij van een enthousiast gebruiken van de sociale netwerken veranderd in een cynicus die onze hyperzichtbaarheid via het internet verwenst en bang is dat we door de zoekmachines vergeten zelf na te denken.
Het boek is opgebouwd uit drie delen. Het eerste deel gaat over het ontstaan van Silicon Vally en de ontwikkeling van Google, Facebook en andere wereldwijde netwerken. In de ogen van de schrijver zijn Mark Zuckerberg en zijn collega-ontwikkelaars naïeve wereldverbeteraars. Facebook is ontwikkeld om mensen met elkaar te verbinden en eenzaamheid tegen te gaan maar bereikt het tegenovergestelde omdat mensen massaal, individueel contact hebben via de telefoon of computer en elkaar dus minder opzoeken. Ook de openheid die door de WikiLeaks is ontstaan betwijfeld hij omdat het internet alle gegevens onthoudt, en dus de grootste database met gegevens over mensen is. Die onder andere al door de Amerikaanse inlichtingendiensten gebruikt kan worden.
Het tweede deel beschrijft hoe de industriële revolutie ons bestaan heeft veranderd.
Keen legt in het derde deel verbanden tussen de grote veranderingen in die tijd en onze tijd. Hij verwacht dat de digitale revolutie ons wezenlijk veranderd en wil ons daarvoor behoeden. Hij gelooft dat grote netwerksites geen sociale media zijn, maar gebruikt worden als grote databases om mensen te manipuleren via advertenties. We veranderen van unieke personen in volgers, die druk zijn met het reageren op elkaar en vergeten zelf na te denken.
Tijdens het lezen kreeg ik steeds meer weerstand tegen het boek. Ik vind de digitale revolutie een interessant onderwerp omdat ik zelf twee pubers in huis heb die vergroeid lijken met hun mobiel, en vaker thuis met mobiel op de bank zitten, dan afspreken met vrienden. Maar de duidelijke afkeer die de schrijver heeft tegen Mark Zuckerberg en zijn vrienden ging me tegen staan. Is het nog wel een objectief boek? Ik vind dat Keen doorslaat in zijn afschuw voor de sociale media. Maar het is zeker wijs om goed na te denken over je hyperzichtbaarheid omdat het internet alles onthoudt. Eén keer dronken aan de paaldanspaal en je carrièrekansen zijn verkeken.

Annette Timmer, participatiecoach

Welterusten! Over slaap en slaapstoornissen
Stefan Lucius. Boom, 2013. ISBN: 978 95 610 5927 7

Het boek is grofweg opgesplitst in 4 delen: Wat is slaap, welke stoornissen komen voor op het gebied van slaap, diagnosticeren van slaapstoornissen en behandelmethoden. Het boek biedt een compleet overzicht over zowel de functie van slapen, de veranderingen in slaappatronen gedurende verschillende levensfasen en alles wat er rondom slaap mis kan gaan. Ook geeft het boek een mooi inzicht in voortschrijdende inzichten rondom slaap en met name behandelingen van slaapstoornissen. Er worden allerlei wetenschappelijke onderzoeken gebruikt in het boek om de diverse invalshoeken uit te leggen en toe te lichten. Het laat zien hoe complex slaapproblemen kunnen zijn en hoe belangrijk het is om een goede diagnose te stellen zodat ook de juiste of beste oplossing geboden kan worden.
Slaapmedicatie wordt veel en vaak voorgeschreven, maar werkt slechts beperkt en heeft veel bijverschijnselen. Aangezien slaapproblematiek complex is, benadrukt de schrijver het belang van goede diagnostiek. Als de verkeerde aanpak wordt gekozen kunnen bepaalde behandelingen een averechts effect bereiken. Naast de verschillende soorten medicatie wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar slaapgedrag. Veel slaapproblematiek komt voort uit gedrag van mensen. Gedrag is iets wat je kunt leren en dus kunt veranderen. Het boek beschrijft hoe zaken als slaaphygiëne, gedachten over slaap en leefwijzen invloed hebben op je slaap. Hierbij worden ook tips en handvatten aangereikt. Verder is er aandacht voor speciale doelgroepen die vaker te maken hebben met slaapproblematiek, zoals kinderen, ouderen en mensen die werken in ploegendiensten. Ook komen bepaalde specifieke behandelmethoden aan bod voor mensen die last hebben van nachtmerries, slaapwandelen en snurken.
Het boek is logisch opgebouwd in verschillende delen, overzichtelijk geschreven en gemakkelijk te lezen. Het wetenschappelijk onderzoek wordt goed vertaald en is daardoor goed te begrijpen. Door de verschillende hoofdstukken heen, komen bepaalde zaken vaak terug, waardoor ik als lezer hier en daar het gevoel krijg dat ik hele stukken meerdere keren aan het lezen ben. Dit leest wat minder prettig. Wat ik me tijdens het lezen afvraag is voor wie het boek nu precies geschreven is. Voor mensen die al dan niet beroepsmatig geïnteresseerd zijn biedt het boek in ieder geval een goed overzicht.

Ingrid Janssen, coach en counsellor

Liefde aan het werk: voorbeelden en tips uit de praktijk
Alfons Vansteenwegen. Lannoo, 2014. ISBN: 978 94 014 1539 2

Dit boek gaat over belangrijke relatievalkuilen, die verdeeld over 9 hoofdstukken aan bod komen. Het boek is voorzien van een duidelijke en uitgebreide inhoudsopgave, waardoor onderwerpen naderhand makkelijk teruggevonden kunnen worden, of waardoor juist een enkel onderwerp kan worden uitgelicht.
Allerlei belangrijke relatiepunten komen aan bod, zoals het omgaan met je eigen gevoelens en die van de ander, het bewaren van de juiste afstand tot elkaar, de onderlinge communicatie, mogelijke verschillen in seksuele behoeften en wensen, het maken van tijd voor elkaar, het samenleven met de verschillen tussen partners, hoe partners boeiend kunnen blijven voor elkaar en op een goede manier met elkaar om kunnen gaan.
Elk hoofdstuk is opgedeeld in deelhoofdstukken, die elk beginnen met een herkenbaar praktijkvoorbeeld. Op zich een prima opzet, dat de basis had kunnen zijn voor een boeiend en informatief boek.
Wat me echter vanaf het begin opviel, is dat de uitwerking van elk van de onderwerpen zelden een wat dieper niveau bereikt. Om te voorkomen dat mijn kennis over relaties mijn oordeel te zeer beïnvloedde, liet ik een hoofdstuk lezen door een niet-psychologisch onderlegde vriend die mijn mening over dit boek nog niet kende. Zijn oordeel week helaas niet af van dat van mij: misschien een leuk boek voor twintigers die nog niet eerder hebben nagedacht over hoe je een relatie goed kunt houden, maar het voegt niet zo veel toe voor mensen die echt wat meer willen dan open deuren en voor de hand liggende, snelle oplossingen die vaak onvoldoende zullen zijn.
Telkens als ik dacht: nu komt het…, de gouden tip, het grote inzicht… dan kwam er niets meer. Ik kende en waardeerde de auteur al door een aantal andere boeken van zijn hand, en dit boek stelde me dan ook teleur: het voelt als een gemiste kans. De auteur heeft zeker genoeg kennis en vaardigheden in huis om ook dit boek wat meer inhoud te geven.

Ineke Kuiper, psycholoog