Actueel

Waarom jouw to-dolijst niet werkt

wo 14 nov 2018

Een to-dolijst is eigenlijk een overzicht van taken die je niet mag vergeten. En dat is nu net het probleem: we schrijven het op om het niet te vergeten. Terwijl we het zouden moeten opschrijven om het te kunnen vergeten. Dan pas kunnen we het ook echt loslaten

Een to-dolijst werkt niet als je die op de verkeerde manier gebruikt. We schrijven het op en onthouden het toch; dubbel werk en dubbele belasting.

Zo doe je het goed
Een to-dolijst mag alleen taken bevatten die binnen de 14 dagen gerealiseerd kunnen worden. Zet er ook nooit meer dan 5 taken op. Meer dan dat krijg je wellicht toch niet af die dag, wat alleen tot frustratie leidt.

Alles wat langer duurt of voor later is, zet je op een ‘misschien-ooit-eens-lijstje’: dingen die je ooit of misschien later gaat doen. Voorbeeld: het tuinhuis schilderen, met kinderen naar de dierentuin gaan, ideeën verzamelen voor de teambuilding van volgend jaar...

Als je iets niet binnen twee weken gedaan krijgt, zet het dan niet op je to-dolijst, zo maak je energie vrij. Als je je iets voorneemt en je doet het niet, dan bedrieg je immers jezelf. Stel dat een vriend of buurman dat met ons zou doen, dan zijn we echt teleurgesteld in die persoon. Dat gebeurt met onszelf ook. We moeten dit vermijden en weer onze vriend worden!

Een to-dolijst stel je het beste ‘s avonds op ter voorbereiding van de volgende dag. Dat geeft het gevoel dat je kan loslaten omdat je de zaken onder controle hebt, je hoeft ze niet meer te onthouden.

Belangrijk is dat alle items gerangschikt worden van meest belangrijk én dringend naar minder belangrijk.  Bij het afwerken van een taak, streep je die door op de lijst. Dit werkt motiverend en laat opgeslagen energie vrij.  Een item mag je maximaal 2 maal verplaatsen, anders verplaats je het beter naar de misschien-ooit-eens-lijst.

Samengevat
Breng structuur in je to-dolijst met dit stappenplan:

  1. Maak een lijst met de belangrijkste taken (maximaal 5 items)
  2. Selecteer de belangrijkste en meest kritische taak die je resultaten positief zal beïnvloeden
  3. Voer deze taak uit met 100% focus – het is niet toegestaan om andere dingen te doen
  4. Als je die taak beëindigd hebt: take a break! Schrap de taak van je lijstje en geniet ervan!
  5. Begin opnieuw… (en vul eventueel je lijst opnieuw aan tot 5).

Bron: Express.be



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
Nog geen reacties geplaatst